مدیریت دانش
جلال رضایی نور؛ حسین جمشیدوند؛ بهرام کعبی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1394، ، صفحه 85-96
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و دستهبندی عوامل مؤثر در پیادهسازی موفق مدیریت دانش با استفاده از تکنیک دیمتل فازی در شرکت سرآمدان علم و فناوری سلمانیان فارس انجام شده است.
روش پژوهش: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بهشمار میآید. جامعه آماری این پژوهش را 15 نفر از خبرگان شرکت مذکور ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و دستهبندی عوامل مؤثر در پیادهسازی موفق مدیریت دانش با استفاده از تکنیک دیمتل فازی در شرکت سرآمدان علم و فناوری سلمانیان فارس انجام شده است.
روش پژوهش: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بهشمار میآید. جامعه آماری این پژوهش را 15 نفر از خبرگان شرکت مذکور تشکیل میدهد. ابزار جمعآوری دادهها دو پرسشنامه میباشد که در پرسشنامه اول به شناسایی مهمترین عوامل موفقیت مدیریت دانش از بین عوامل پیشنهاد شده، میپردازد و در پرسشنامه دوم به مقایسه ارجحیت بین عوامل منتخب در پرسشنامه اول پرداخته شده..
یافتهها: بر اساس نتایج بهدست آمده از دیدگاه پاسخ دهندگان، از بین یازده عامل تأثیر گذار انتخاب شده برای پیادهسازی موفق مدیریت دانش عوامل فرهنگ و افراد، عوامل انگیزشی و ارتباطات مهمترین عاملها در گروه علت شناسایی شدند و در گروه اثر، فناوری اطلاعات بهعنوان تأثیر پذیرترین عامل، شناسایی گردید.
نتیجهگیری: میتوان از مهمترین عوامل شناسایی شده در این پژوهش یعنی فرهنگ و افراد، عوامل انگیزشی و ارتباطات در اولولیتهای سرمایهگذاری و اهیمت ترتیبی عوامل مؤثر بر پیادهسازی موفق مدیریت دانش را در شرکت مذکور استفاده کرد تا اهداف عالی مدیریت دانش بصورت بهینه حاصل شود. با توجه دادههای بهدست آمده با سرمایهگذاری و تمرکز بر این عوامل میتوان بر روی سایر عوامل در گروه اثر نیز تأثیر مثبت گذاشت.